Projekt "Daj mi czas"
Zapraszamy na II spotkanie „Jak pomóc swojemu dziecku?",
które odbędzie się 07 kwietnia 2015r. w godzinach 17.00 - 20.00
w Centrum Rehabilitacji IKE, Oś Armii Krajowj 16.
Partnerzy : Usługi Edukacyjno-Terapeutyczne – Szczyty; Gabinet Logopedyczny „Gaduła”; Centrum Rehabilitacji IKE i Mobilny Gabinet Fizjoterapii FIZJO – PARTNER;
Cele:
- szybka i fachowa opieka nad dzieckiem, wykazującym dysharmonie rozwojowe,
- poprawa zdrowia dziecka, jego możliwości rozwojowych poprzez oddziaływanie terapeutów i rehabilitantów,
- możliwość polepszenia jakości życia i kondycji psychicznej rodzin dzieci z problemami rozwojowymi,
- zwiększenie kompetencji rodziców we wczesnym wspomaganiu rozwoju ich dzieci,
- wzrost świadomości rodziców odnośnie wpływu pozytywnych relacji rodzice-dzieci na ich prawidłowy rozwój.
Odbiorcy projektu to Rodzice:
- dzieci z autyzmem,
- dzieci z ADHD,
- dzieci z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym i lekkim,
- dzieci niesłyszące lub słabo słyszące,
- dzieci niewidome lub słabo widzące,
- dzieci z niepełnosprawnością ruchową, w tym z afazją,
- dzieci z niepełnosprawnością sprzężoną,
- dzieci uzdolnione intelektualnie,
- dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się czytania i pisania,
- dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki,
- dzieci z niedostosowaniem społecznym lub zagrożone niedostosowaniem społecznym,
- dzieci szczególnie uzdolnione,
- dzieci z chorobą przewlekłą.
Projekt „Daj mi czas” – powołanie zespołu wczesnej pomocy dzieciom z problemami rozwojowymi
oraz zorganizowanie wsparcia ich rodzin.
Wstęp:
Projekt „Daj mi czas” – powołanie zespołu wczesnej pomocy dzieciom z problemami rozwojowymi oraz zorganizowanie wsparcia ich rodzin”. Koordynatorem projektu jest mgr Małgorzata Kalemba, dyrektor Niepublicznego Punktu Przedszkolnego „Odkrywcy Wiedzy” w Wieluniu przy ulicy Polskiej Organizacji Wojskowej 30, doradca metodyczny.
Partnerami są: Usługi Edukacyjno-Terapeutyczne – Wioleta Łakoma; Centrum Rehabilitacji IKE i Mobilny Gabinet Fizjoterapii FIZJO – PARTNER, Gabinet Logopedyczny „Gaduła”.
Placówka działa zgodnie z filozofią Marii Montessori, włoskiej lekarki i pedagoga, której ideą jest wychowywanie dziecka i przygotowanie go do najlepszego startu w samodzielna życie. Tezą przewodnią tej pedagogiki są słowa, wypowiedziane przez dziecko do Montessori „Daj mi czas” na samodzielny rozwój w optymalnym dla mnie tempie, wybór kierunku, w który będę zmierzać i sposobu realizacji. Pedagogika włoskiej lekarki skierowana została do dzieci niepełnosprawnych, jednakże także wspaniale sprawdza się w pracy z dziećmi pełnosprawnymi. Pedagogika ta to towarzyszenie dziecku przez nauczyciela Montessori w zorganizowanym otoczeniu, które dziecko poznaje i opanowuje. Dziecko pracuje z materiałem rozwojowym, który uwzględnia stopień trudności, izoluje trudności, pobudza ciekawość i zainteresowanie, wyzwala zróżnicowane formy aktywności (z zakresu praktycznego dnia, sensoryki, mowy, matematyki, wychowania kosmicznego, wychowania artystycznego), umożliwia samodzielną kontrolę błędu, poszukiwanie i odkrywanie zasad i różnych rozwiązań. Dziecko ma możliwość doświadczenia "zmaterializowanego, bardzo czytelnego" sukcesu. Czasami jest to pierwszy sukces, pierwsze własne osiągnięcie bez niczyjej pomocy i pierwsza ogromna satysfakcja z dobrze samodzielnie wykonanej pracy.
Przedsięwzięcie ściśle wpisuje się w „Strategię Rozwiązywania Problemów Społecznych
w gminie Wieluń na lata 2014-2023”, wieloletniego dokumentu programowego, stworzonego dla zapewnienia bezpieczeństwa społecznego jej mieszkańców, w szczególności grup zagrożonych wykluczeniem. Strategia została opracowana na podstawie wnikliwej analizy problemów społecznych, dotyczących gminy Wieluń. Jednym z takich problemów jest niepełnosprawność. Jest wiele działań podejmowanych przez władzę miasta w zakresie zlikwidowania różnorodnych barier dla ludzi niepełnosprawnych, jednakże problemów nadal jest dużo w tym zakresie. Jednym z takich priorytetowych zadań jest dostęp do zespołu wsparcia dziecka od chwili urodzenia. Taka szybka i fachowa opieka nad dzieckiem, wykazującym dysharmonie rozwojowe daje możliwość polepszenia jakości życia i kondycji psychicznej rodzin dzieci z problemami rozwojowymi, zwiększenie kompetencji rodziców we wczesnym wspomaganiu rozwoju ich dzieci, poprawa zdrowia dziecka, jego możliwości rozwojowych poprzez oddziaływanie terapeutów, wzrost świadomości rodziców odnośnie wpływu pozytywnych relacji rodzice-dzieci na ich prawidłowy rozwój. „Strategia Rozwiązywania Problemów Społecznych w gminie Wieluń na lata 2014-2023” podkreśla potrzebę zaangażowania osób dobrej woli i organizacji społecznych w działania na rzecz osób niepełnosprawnych.
Na terenie powiatu wieluńskiego działają placówki, podejmujące wiele działań na rzecz osób niepełnosprawnych. Są to:
- Miejsko-Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Wieluniu, obejmujący swoim działaniem m.in. dzieci w wieku szkolnym oraz rodziców dzieci od chwili urodzenia (poradnictwo i wsparcie finansowe rodzin),
- Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Wieluniu,
- Miejsko – Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Wieluniu – Warsztat Terapii Zajęciowej w Olewinie dla 25 osób niepełnosprawnych z upośledzeniem głębokim i umiarkowanym,
- Środowiskowy Dom Samopomocy w Wieluniu dla osób z zaburzeniami psychicznymi,
- Stowarzyszenie Integracyjne Działające Na Rzecz Osób Niepełnosprawnych
i ich Rodzin "Tacy Sami" - Publiczne Przedszkole nr 4 Wieluń Oś. Wyszyńskiego 44 ( 5 oddziałów integracyjnych w tym 24 dzieci niepełnosprawnych),
- Zespół Szkół Specjalnych w Wieluniu,
- Szkoła Podstawowa nr 5 z oddziałami integracyjnymi im. Powstańców Śląskich w Wieluniu,
- Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy w Gromadzicach (opieką obejmuje dzieci od 5 do 23 lat),
- Powiatowy Zespół do Spraw Orzekania o Niepełnosprawności w Wieluniu.
Analizując statuty i działania, podejmowane przez w/w podmioty mogę stwierdzić, że nasz roczny projekt „Daj mi czas” mógłby uzupełnić ich ofertę. Chcielibyśmy w przyszłości, aby podejmowane działania wpisały się w strategię na długie lata oraz stanowiły podstawę długofalowych zintegrowanych działań rozwojowych.
Odbiorcy projektu ( wiek 0 – 10 lat)
- dzieci z autyzmem,
- dzieci z ADHD,
- dzieci z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym i lekkim,
- dzieci niesłyszące lub słabo słyszące,
- dzieci niewidome lub słabo widzące,
- dzieci z niepełnosprawnością ruchową, w tym z afazją,
- dzieci z niepełnosprawnością sprzężoną,
- dzieci uzdolnione intelektualnie,
- dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się czytania i pisania,
- dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki,
- dzieci z niedostosowaniem społecznym lub zagrożone niedostosowaniem społecznym,
- dzieci szczególnie uzdolnione,
- dzieci z chorobą przewlekłą,
- rodzice w/w dzieci,
- nauczyciele w/w dzieci.
Celami projektu w kierunku dziecka są:
- uczenie wchodzenia w kontakt z drugim człowiekiem, trwania w kontakcie, ale także stopniowe wychodzenie z kontaktu;
- nabieranie coraz większej samodzielności w funkcjonowaniu w codziennym życiu;
- stymulacja rozwoju zgodnie z możliwościami i potrzebami dziecka;
- pomoc w porządkowaniu doświadczeń;
- kształcenie percepcji;
- wdrażanie do skupiania uwagi;
- usprawnianie koordynacji wzrokowo - ruchowej;
- usprawnianie koordynacji przestrzennej;
- usprawnianie dużej i małej motoryki;
- kształcenie umiejętności współpracy z innym dzieckiem oraz w grupie;
- rozwijanie umiejętności komunikacyjnych;
- rozwijanie motywacji do poznawania świata.
Do powodów, potwierdzających sensowność realizacji naszego projektu należą:
- We wczesnym okresie rozwoju układ nerwowy charakteryzuje się wyjątkowo dużą plastycznością, dzięki czemu istnieje możliwość skutecznej korekcji zaburzonych funkcji, a także kompensacji deficytów.
- Małe dzieci są bardziej podatne na stosowane wobec nich programy usprawniania oraz czynią postępy szybciej niż starsze.
- Umiejętności ćwiczone u małych dzieci łatwiej są uogólniane na nowe przedmioty, sytuacje oraz osoby.
- Łatwiej jest uczyć nowych zachowań małe dzieci ze względu na to, iż wiele ich autystycznych zachowań ma mniejsze natężenie niż u starszych.
- Terapii nie utrudniają treści, których się dziecko nauczyło wcześniej lub co wykształciło w formie nawyków i stereotypii (powszechny problem w każdej terapii, jak również edukacji, także u tzw. „normalnych” osób . Nie zdążyło ono jeszcze wykształcić tak trwałych przyzwyczajeń do określonych miejsc, ludzi i rutyn dnia czy własnej aktywności, jak to ma miejsce u dzieci starszych.)
- Zaległości w zakresie wiadomości, umiejętności oraz sposobów działania, a także stopień ich odmienności od przyjętych i akceptowanych wzorów nie narosły jeszcze w znaczącym stopniu. Łatwiej jest dziecko przystosować do powszechnych oczekiwań oraz włączyć w grupę rówieśników czy do typowej instytucji opiekuńczej jak żłobek, przedszkole, itp.
- To samo dotyczy rodziców dzieci – są oni w mniejszym stopniu usztywnieni przez wieloletnie doświadczenia z dzieckiem oraz ludźmi i instytucjami okazującymi im pomoc.
- Rodzice małych dzieci są mniej wypaleni emocjonalnie oraz mają więcej entuzjazmu do poszukiwań i zmagań, jest w nich więcej nadziei na poprawę stanu dziecka.
- Rodzice małych dzieci mają więcej energii i zaangażowania w dostarczanie dzieciom ukierunkowanych doświadczeń.
- Przy wczesnej interwencji terapeutycznej zmniejsza się zakres późniejszych oddziaływań, co
niewątpliwie ma wpływ na obniżenie nakładu finansowego leczenia. - Zwiększenie się satysfakcjonującego poziomu samodzielności.
Do składu grupy realizującej projekt należą profesjonaliści z różnych dziedzin edukacji i rehabilitacji małego dziecka. Wśród nas są pedagodzy, oligofrenopedagodzy, certyfikowany terapeuta Johannsena, certyfikowany terapeuta dysleksji, logopeda, neurologopeda, fizjoterapeuci, arteterapeuta, dogoterapeuci, hipoterapeuta, nauczyciele wychowania przedszkolnego, nauczania zintegrowanego, muzyki i plastyki. Prowadzimy również swoistą „terapię” za pomocą zindywidualizowanej pedagogiki Marii Montessori. Elastycznie podchodzimy do składu zespołu, gdy zaistnieje potrzeba to grupa zwiększy się o kolejnych fachowców.
Dodatkowo wspaniałymi terapeutami są rodzice dzieci z wyzwaniami rozwojowymi. Będziemy ich wspierać w fachowym udzielaniu pomocy. Rodzice mają najlepszą intuicję względem swoich dzieci, w trakcie obserwacji dokonują wielu trafnych spostrzeżeń, które wraz z terapeutą mogą zniwelować. Czasami spostrzeżone zachowania, budzące niepokój rodzica po rozmowie z terapeutą mogą być rozwiane. Dlatego tak ważna jest szczera rozmowa z terapeutą. Czasami jednak rodzice mają lęk przed rozmową z terapeutą, oceną swojego dziecka, dlatego jednym z założeń naszego projektu jest założenie grupy wsparcia dla rodziców.
Działania realizowane w trakcie projektu:
- stworzenie zespołu wczesnej pomocy, składającego się ze w/w specjalistów,
- udzielanie praktycznych wskazówek i porad na temat pielęgnacji i opieki nad dzieckiem z problemami rozwojowymi, wspieranie właściwych relacji rodzic-dziecko, umożliwiających osiągnięcie maksymalnego dostępnego poziomu rozwoju dziecka,
- opracowanie indywidualnych programów terapii dla poszczególnych dzieci.
- możliwość otrzymania wczesnej interwencji terapeutycznej w postaci dwóch form:
a) codzienne uczestnictwo dziecka w przedszkolu (orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego)
- oferta taka sama jak dla dziecka zdrowego,
- integracja dziecka z innymi dziećmi,
- dokonanie zindywidualizowanej oceny profilu psychoedukacyjnego PEP-R dziecka,
- opracowanie Indywidualnego Programu Edukacyjno-terapeutycznego dziecka,
- indywidualne zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze z oligofrenopedagogiem i terapeutą,
- terapie, wynikające z orzeczenia o niepełnosprawności, wskazane w podstronach,
- zintegrowany system oddziaływań profilaktycznych, diagnostycznych, rehabilitacyjnych i terapeutyczno – edukacyjnych, prowadzony przez interdyscyplinarny zespół specjalistów,
b) miesięczne uczestnictwo w zajęciach terapeutycznych ( opinia o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju) dzieci w wieku od 0 do 5 lat,
- integracja dziecka z innymi dziećmi,
- indywidualne zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze z oligofrenopedagogiem i terapeutą,
- konieczne terapie, wynikające z orzeczenia o niepełnosprawności, wskazane w podstronach,
- zintegrowany system oddziaływań profilaktycznych, diagnostycznych, rehabilitacyjnych i terapeutyczno – edukacyjnych, prowadzony przez interdyscyplinarny zespół specjalistów.
Dziecko z orzeczeniem o kształceniu specjalnym przyjmowane jest do nas za darmo, korzystając z wszystkich propozycji. Dziecku z opinią o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju proponujemy 8 godzin miesięcznie za darmo. Istnieje możliwość dokupienia dodatkowych godzin.
Bezpłatna oferta nie dotyczy dzieci objętych wychowaniem przedszkolnym w innej placówce.
Dla tych dzieci proponujemy płatną ofertę, uwzględniającą ich indywidualne potrzeby.
W placówce pracujemy zgodnie z założeniami pedagogiki Marii Montessori. Tworzymy środowisko pełne stymulatorów nie tylko w zakresie sensoryki. Dziecko poznaje podstawy codziennego dnia, języka polskiego, matematyki, środowiska przyrodniczego poprzez zabawę z unikatowymi pomocami edukacyjnymi. Jesteśmy jedyni w powiecie wieluńskim, którzy pracują zgodnie z pedagogiką Marii Montessori. W naszym przedszkolu przygotowaliśmy salę sensoryczną. Mamy również teren zamknięty z certyfikowanym placem zabaw.
Materiał, na którym opiera się terapia Montessori to materiał rozwojowy nazywany "kluczem do świata". Znajduje się on w zasięgu wzroku dziecka, na otwartych regałach, zawsze na swoim miejscu, przygotowany do pracy i ułożony według określonych działów:
- praktyczne ćwiczenia dnia codziennego
- kształcenia zmysłów: wzroku, dotyku, słuchu, smaku, węchu
- edukacja matematyczna
- edukacja językowa- wprowadzająca w sztukę pisania, czytania, rozwijająca mowę
- wychowanie kosmiczne.
Terapia Montessori polega na wydobywaniu z dziecka tego, co najlepsze” poprzez odkrywanie i rozwijanie umiejętności oraz potrzeb.
Rezultaty projektu:
dla dziecka
- rozwój samodzielności oraz wiary w swoje siły,
- kształtowanie szacunku do porządku oraz pracy,
- wypracowanie zamiłowania do ciszy,
- kształtowanie umiejętności pracy indywidualnej i zbiorowej w atmosferze ciszy,
- osiąganie maksymalnej koncentracji na wykonywanym zadaniu,
- wypracowanie samokontroli,
- uniezależnienie od nagród,
- kształtowanie postawy wzajemnej pomocy bez rywalizacji,
- kształtowanie szacunku dla pracy innych osób,
- rozwój indywidualnych zdolności oraz umiejętności współpracy,
- osiąganie spontanicznej samodyscypliny, która wynika z dziecięcego posłuszeństwa oraz umiłowania do otoczenia,
dla rodziny
- polepszenie jakości życia i kondycji psychicznej rodzin z dziećmi z problemami rozwojowymi,
- zwiększenie kompetencji rodziców we wspomaganiu rozwoju dzieci,
- poprawa zdrowia dziecka, jego możliwości rozwojowych poprzez oddziaływanie terapeutów,
- wzrost świadomości rodziców odnoście wpływu pozytywnych relacji rodzice-dzieci na ich prawidłowy rozwój.
Nasze motto:
Maria Montessori